הכנה לאודישן

אני שמעון מימרן ואני שחקן במאי ומורה למשחק.
אחד הדברים המרגשים המלחיצים המפתיעים והמשמחים במקצוע שלנו שנקרא משחק הוא אודישן. הרבה שחקנים אפילו מנוסים מאד וכמובן מתחילים מתרגשים נלחצים ומנסים לעשות את המיטב שלהם כדי להצליח באודישן.
אודישן מבחן בד או מבחן במה הוא בעצם ראיון הקבלה הראשוני שלך לתפקיד בסרט, תפקיד בתאטרון או לביה"ס למשחק. ובשתיים עד שלוש דקות אתה צריך לתת את כולך, להגיע ממצב של אפס למצב של מאה כדי שיבחרו בך לתפקיד הזה. שיבינו שאתה השחקן הכי טוב לתפקיד הזה. שיבנו שאתה המגניב ביותר לתפקיד הזה. שאתה חד פעמי לתפקיד הזה. שאתה מאוד מיוחד לתפקיד הזה. שאתה נעים לעבודה בתפקיד הזה. שאתה יצירתי לתפקיד הזה. ושאתה גמיש ומקצועי והרציני ביותר לתפקיד הזה.
כל כך הרבה דברים להעביר ברגע אחד מרגע הכניסה שלך לחדר האודישנים עד ליציאתך. זהו זמן האודישן שלך. איך אתה נראה איך אתה מתנהג איך אתה מדבר איך אתה עומד ומה מידת רצינות ההכנה של מה שעליך לעשות. כשחקן שנבחן לאודישנים רבים וכבמאי ומורה למשחק שערך אודישנים רבים לשחקנים אחרים, וכמורה שהכין הרבה שחקנים לאודישנים מוצלחים, שמתי לב שיש את השנייה הזו שהבמאי המלהק או עורך האודישנים מזדקף בכיסאו ומשהו תופס אותו. משהו מתרחש בחדר איזה קסם שאי אפשר לתת לו מילים.
שמתי לב שהקסם הזה מתרחש כאשר משהו בתוכי מאד רגוע מאד מוכן. שהכנתי את עצמי טוב לאודישן משלב שינון הטקסט ועד ידיעה מוחלטת מה אני עושה בכל רגע ורגע. ואז מגיע הדבר הנעלם, הקסום שאי אפשר לתאר אותו במילים רגע היצירה, שהופך את האודישן לחד פעמי. הרגע הזה מחייב המון המון הכנה ואז אתה מאפשר לרגע הזה לקרות.
כדי לשמוע על הרגע הזה, כדי לתרגל את הרגע הזה, אני מזמין אותך להגיע לשיעור הכנה לאודישן. אני מזמין אותך 'לשחק אותה'.

השאירו פרטים:

10 עצות מועילות לאודישן מוצלח

החלום שלך הוא להיות שחקן.
אתה מקבל הזדמנות להיבחן לבי"ס למשחק, לתפקיד בסרט או לתיאטרון ואז אתה מרגיש חסר שליטה. מי יהיו הבוחנים? האם יאהבו אותי או לא? האם אני בכלל מתאים? איך בכלל אני אמור בשתי דקות להראות שאני טוב? שאני מיוחד? איך אני בכלל יכול ל'שחק אותה'?
מנסיוני שמתי לב שמה שמפריד בין אנשי מקצוע ש'משחקים אותה' לכאלו שלא, אינו השראה, גם לא אינטליגנציה, גם לא מראה, אלא הכנה וביצוע. אני מציע לך לקחת שליטה על האודישן שלך.
בעזרת 10 העצות המועילות האלו תוכל לשפר את היכולות שלך ולהגיע לביצועים מדהימים. תוכל ל'שחק אותה'!
1. הגעה - נסה להגיע רבע שעה לפני זמן האודישן כדי להתרכז. אל תסיח את דעתך בשיחות עם נבחנים אחרים. זה שואב אנרגיה. לא הגעת למפגש חברתי באת לעבוד. באת להשיג עבודה. שב בשקט והתרכז במשימה שלפניך. עשה עם עצמך תרגילי נשימות ככל שאתה מכיר. עצום עיניים והתרכז. אל תנסה להמשיך לעבוד ברגע זה על האודישן זה רק יבלבל אותך ויוסיף מעמסה. שלב ההכנה חלף, עכשיו הזמן להיות מכוונן מטרה. זה הזמן לנצח!
2. כניסה - זה נשמע פשוט אבל זה אמיתי. קח נשימה לפני שאתה נכנס אל חדר האודישן הכנס בגב זקוף ובראש מורם. אל תגרור רגליים. אל תלך כפוף. תהיה פתוח. תרגיש שהלב שלך פתוח.אתה לא רוכש את אהדת הבוחנים אם אתה עצבני, לא מרגיש טוב, או שעובר עליך יום רע. עזוב את זה מחוץ לדלת. מעבר לתרגולים האחרים שלך לפני אודישן תרגל כניסה ומה אתה הולך לומר. ואל תשכח לחייך. זכור אודישן זה כמו בליינד דייט. פלרטט. פלרטט בטוב טעם אל תגזים. תאהב את המצלמה. תאהב את הסיטואציה, תאהב את האודישן, תאהב את הבוחנים. זה נשמע "רוחני" אבל זה לא. זה עניין של מודעות. לשים את המיינד שלך במצב של אהבה. זה יוציא ממך את המיטב. תן לזה לזרוח דרכך. תהיה תקשורתי כשאתה מדבר עם המלהק/ת, עם הבוחנים, אתה יכול לשאול שאלות אבל אל תחפור.
3. טקסט - דע את הטקסט שלך מצויין. לא בערך, לא על פי הגיון או אסוציאציות, דע אותו על בוריו! אל תסמוך על החן שלך ועל הזרימה שלך, למד אותו מצוין, בכדי שלא משנה מה קורה באודישן, הטקסט הוא לא מכשול עבורך אלא מנוף. אתה עושה בו כרצונך. גם ככה מצב של אודישן הוא מצב מלחיץ, אל תכניס לשם לחץ נוסף שקשור לאי ידיעת הטקסט שלך. דבר את הטקסט בצורה אמינה כדרך שבני אדם מדברים, בטבעיות כאילו אתה עצמך מדבר . אל תתאמן עליו בלחש. גם לפני האודישן דבר אותו בקול רם. מצא לך פרטנר לעבור איתו על השורות. כשאתה עצמך שומע את הטקסט שלך, אתה לוקח עליו אחריות, זה מייצר תחושה אחרת מאשר שעובדים עליו בשקט ללא קול.
4. דמות -הכר את הדמות. אם יכול קרא את התסריט כולו. או את המחזה. אם לא, קרא בעיון את תקציר התסריט – סינופסיס ואת תיאורי הדמויות המצורפים בדרך כלל לטקסט האודישן. הטקסט הוא כתב חידה ועליך למצוא בו רמזים רבים לגבי הדמות, מצבה, התנהגותה, מערכות היחסים שלה ועוד. שאל את עצמך: מה הדמות אומרת על עצמה ? מה דמויות אחרות אומרות עליה? מה המחזאי/ התסריטאי אומר עליה? באיזה מצב נפשי/ רגשי היא נמצאת? האם יש לה איפיונים פיזיים בטקסט? מה הקצב שלה? מה המפתח שלה ? האם היא קומית האם דרמטית?
5. מטרות - התעמק בסאב טקסט (מתחת לטקסט –כוונות ) של הדמות שלך . מה הכוונות שלה? מה הרצונות שלה? מה היא רוצה לגרום לדמויות האחרות? מה המטרות שלה? מה היא רוצה להשיג? ומה היא תעשה בשביל להשיג את זה? מהי המטרה של הדמות בכל סצנה וסצנה? ומהי מטרתה בסיפור כולו?
6. מכשול - מה המכשולים של הדמות בדרך להשגת מטרתה? מה הקונפליקטים שלה ועם מי? האם מתגברת על המכשול או לא? האם משיגה את מה שרוצה? נסה לשים עצמך במקומה של הדמות במצב הספציפי הזה, מה אתה היית עושה? איך אתה היית מטפל במכשולים. מה התחושה כשלא מצליח לקבל את מה שאתה רוצה?
7. פעולה – שורש המשחק הוא פעולה. המילה ACTION באנגלית היא בעצם פעולה TO ACT זה לפעול ולשחק גם ACTOR הוא שחקן ופועל. הפעולה היא באיזו דרך אני נוקט כדי להשיג את המטרה. בהרבה מקרים אפשר לשים במקום המשפט מהטקסט, משפט שלך שמתאר את הפעולה שלך. פעולה היא הדרך של הדמות שלך לגרום לדמות אחרת לעשות מעשה.
8. ניגודים - צעקה היא לא הדרך היחידה להראות שנאה או כעס. לפעמים להיות שקט ולסנן את הטקסט הרבה יותר עוצמתי וחזק. אל תלך על הבנאלי. נסה למצוא הפכים בדרך הגשת הטקסט שלך . לא להיות אחד לאחד. משחק ההפכים הוא בחירה הרבה יותר מעניינת מאשר המובן מאליו.
9. גיוון – אל תתן לטון אחד להכתיב את כל הסצנה. אל תשחק רגש אחד לאורך כל הסצנה. העשר את הסצנה בפרטים ושינויים רגשיים פיזיים ונפשיים. היה מגוון. גוון ברגשותיך, גוון בפעולותיך גוון בקולך גוון במצבי רוחך, גוון! אל תגיד לעצמך "הסצנה הזו היא כזו ולא אחרת" מצא בה ניגודים, גיוונים, שינויים ומעברים ככל שתוכל. שם נמצאת הוירטואוזיות שלך..
10. אהבה - מצא את האהבה בסצנה. מצא את החיוביות גם אם זו סצנה קשה. במקום שיש בו קושי מצא את הרוך, במקום שיש בו כבדות מצא את הקלילות, במקום שיש בו עצב מצא את החיוך. ואל תשכח לחייך חייך כאילו כל חייך תלויים בזה. מצא כמה שיותר רגעים בסצינה שבהם האהבה החמלה או הקלילות יכולות להיראות דרכם.
אם תעבוד לפי העצות האלו כשאתה מכין את עצמך לפני האודישן, בהגעה לאודישן, בכניסה לאודישן ותוך כדי האודישן, מובטח לך אודישנים מעניינים מלמדים ובלתי נשכחים. ולאחר מכן זו כבר "בעיה" של הבוחנים לא שלך. אתה עשית הכל, אתה נתת הכל. זה כבר בידיים שלהם ושיעשו עם זה מה שהם רוצים . 🙂 אתה את שלך עשית. שיחקת אותה!
* 10 העצות מועילות כמובן גם לשחקניות...